השתלבות בשיחה ומיומנות של ניהול שיח

פיתוח כישורים חברתיים על ידי תקשורת חיובית - מכון אפיק חדש, אורית ביטון
השתלבות בשיחה וניהול שיח מנבאים הצלחה חברתית

השתלבות בשיחה מתוך כבוד לזולת

השתלבות בשיחה וניהול שיח היא אחת המיומנויות התקשורתיות-חברתיות החשובות. קרה לכן שנקלעתן לקבוצת אנשים שמשוחחים ביניהם, וחשבתן לעצמכן- איך אני משתלבת בשיחה? מה אני אומרת או מה אני עושה כדי שישימו לב אליי? האם זה נכון להתפרץ לשיחה? האם זה לא חוסר טקט? ומה יחשבו עלי אם סתם אעמוד מהצד ולא אשתתף בשיחה? אולי יחשבו שאין לי מה לומר?

ההתלבטויות האלו הן מנת חלקנו, וילדים עם קשיים חברתיים מתמודדים עמן ממש יום יום. עלינו לזכור ששיחה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות, בלעדיה כמעט ואין תקשורת. חלק מהזמן שאנו מבלים בחברת אנשים, אנחנו מדברים אחד עם השני.

 אז איך משתלבים בשיחה? 

כדי למצוא את העיתוי המתאים ביותר להשתלב בשיחה, יש לעצור ולהתבונן. ערנות סביבתית חיונית להשתלבות חברתית. 

לשם כך עלינו לשים לב: מי מדבר? על מה מדברים? מה "מצב הרוח החברתי?" מהי מידת הפנויות של הקבוצה? אם הילדים מסתודדים, אומרים סוד, או אולי רבים, אז הם לא פנויים, זה לא העיתוי המתאים להשתלב בשיחה.

לאחר מכן יש לשים לב לנושא השיחה. צריך לזכור שההשתלבות בשיחה צריכה להיות הדרגתית. קודם נקשיב הקשבה אמפטית לדובר, למי שמנהל את השיחה, נראה לו ע"י שפת גוף: מחוות, תנועות עם הידיים, הנהון או הבעות פנים שאנו מקשיבות לו.

בשלב הבא – נהיה פעילים יותר בשיחה, נשאל שאלות אודות הנושא המדובר, ובכך נביע התעניינות אקטיבית.

השלב האחרון הוא השלב שבו אנו מספרים משהו משלנו, אבל, עדיין על הנושא המדובר.

צריך לזכור – אנחנו משתלבים בשיחה, אנחנו מצטרפים, לא יוזמים! נכנסים לחברה כמו "דג למים" בלי "לעשות גלים!"

הכלל הוא שכדי להיכנס לחברה, צריך להתאים את עצמנו אליה, החברה לא תתאים את עצמה אלינו!   

 

עזרו לילדים לפתח את כישוריהם החברתיים ע"י ניהול שיח

אחת המיומנויות החברתיות החשובות היא ניהול שיח. ישנם כללים ניהול שיחה חברים, שטחית וקלילה. שיחה בסיסית מתנהלת כמו משחק "פינג-פונג". היא מתנהלת בצורה של שאלות ותשובות קצרות. פונים לחברה וקוראים לה בשמה ושואלים שאלה פשוטה, כמו: מה שלומך? החברה עונה ושואלת בחזרה את אותה שאלה, לאחר מכן היא מתעניינת בדבר מה הקשור לחברה, והחברה עונה ושואלת בחזרה שאלה דומה, וכן הלאה. לא מקובל להתחיל ולספר על עצמי, אלא להתעניין בזולת.

דילוג לתוכן