כלים לפיתוח כישורים חברתיים

כיצד נגדיר מקובלות חברתית?

בואו ניזכר בחוויות הילדות המשמעותיות ביותר שלנו, הן כולן סביב הפן החברתי. ילדות מאושרת היא ילדות עם אינטראקציות חברתיות והצלחה חברתית משליכה כמעט על כל תחומי החיים. פיתוח כישורים חברתיים בילדות מהווה, אם-כן, נושא בעל חשיבות עליונה עבור אנשי חינוך והורים.

כלים לפיתוח כישורים חברתיים מעניקים לילדים כשירות חברתית וחוויות ילדות מאושרות ומאפשרים למידה של מיומנויות חברתיות.

החלום של כל ילד או ילדה הוא להגיע למקובלות חברתית, להיות תמיד במרכז העניינים, להיות מוזמן למסיבות ימי הולדת, להניח את הזר על ראשה של ילדת יום הולדת, להיבחר לתפקידים הראשיים בהצגת סוף השנה, לדעת שיש עם מי ללמוד למבחן או לשבת בהסעה בטיול השנתי, להיות מאלו שמקשיבים להם בשיחה, מאלו שבוחרים את המשחק המועדף עליהם בהפסקה ושהעדרם מבית הספר מורגש.

לא נעים להיות אלו ששוכחים להביא להם שיעורי בית כשהם חולים כי פשוט לא שמו לב לחסרונם, אלו שכניסתם לחברה מהוססת או מסורבלת, שמרגישים בחברה כמו "פיל בחנות חרסינה", שתמיד לא יודעים מה לומר לילד שיושב לידם בהסעה, או שעומדים מהצד ומתבוננים בעיניים כלות על הילדות המשחקות בחבל ולא מעיזים לשאול אם אפשר להצטרף.

לא נעים להיות מאלו שלא יודעים איך משתלבים בשיחה, מה מקובל בחברה… ומה לא, ותמיד עושים טעויות חברתיות שעולות ביוקר.

בקיצור – כישורים חברתיים אינם נחלת הכלל. אמנם, חלק מהילדים ניחן בהן, אך ילדים וילדות רבים פשוט לא מצליחים לזהות את הקוד החברתי המקובל ולהשתמש בו בצורה יעילה. הם נותרים מאחור וחוויות הילדות שלהם נצבעות בצבעים קודרים. פיתוח כישורים חברתיים בגיל הילדות, אם-כן, מנבא הצלחה בכל התחומים, וחשוב שהורים ומחנכים יקדישו לכך את מירב המאמצים.

 

מדוע כל כך חשוב להעניק לילדים כלים לפיתוח כישורים חברתיים?

אכן, חברות היא צורך קיומי כמעט. דרכה לומד הילד לנהל משא ומתן, להתפשר, להתבונן על החיים מנקודת מבט רחבה יותר,  ולהכיר טוב יותר את עולמו הפנימי. כשירות חברתית ניתנת ללמידה, ע"י הקניית המיומנויות החברתיות הנדרשות.

 

איך נוצרת חברות?

חברות נרקמת סביב תחושת שייכות. שייכות היא צורך בסיסי אצל כל אדם. על פי אדלר מדובר צורך קיומי, רגשי ונפשי. על פי תיאוריה זו הצורך בשייכות קודם לצרכים הפיזיים.

האדם שואף להיות חלק משלושה מעגלים: המעגל המשפחתי, החברתי ומעגל העבודה. עבור הילד שלושת המעגלים הם: המשפחה, החברים והלימודים.

הצורך בהשתייכות הוא הכוח המניע את האדם לעשייה. ואכן, אחת ההגדרות לכשירות חברתית היא התנהגות יעילה, התנהגות המכוונת לקבלת משוב חיובי מהחברה ע"י עשייה או הימנעות מעשייה.

נוכל לסכם ולומר, שמטרת העל של כל התנהגות חברתית היא ההשתייכות. תחושת השייכות נרקמת סביב מכנה משותף, נושאי שיחה משותפים, תחביבים דומים ואפילו נטיות וקווי אופי מקבילים,  גורמים לנו לחוש שייכים. בכדי ליצור קשרים חברתיים ולבסס את החברויות הקיימות, אנו צריכים למצוא נושאים משותפים.

ככל שאנו יודעים יותר על החברים  כך אנו מרגישים יותר קרובים. הבירור ההדדי נעשה תוך רגישות, שמירה על הפרטיות וטקט.

דילוג לתוכן