פתרון קונפליקטים בגישת win win – כולם מרוויחים!

פתרון קונפליקטים בתקשורת בין ילדים - מכון אפיק חדש, אורית ביטון
קונפליקט הוא לא ריב, קונפליקט מייצג צרכים מנוגדים. קונפליקט או עימות בעברית הוא הזדמנות לפגוש את הצרכים שלנו ושל הזולת

פתרון קונפליקטים בגישת win win – כולם מרוויחים

"על ידי המחלוקת שחולקים על האדם, עושים לך טובה, כי על ידי זה אתה יכול לגדול ולצמוח. כמו שנוטעים גרעין בארץ – אם הייתה כל הארץ הדוקה יחד, לא היה אפשר שיגדל ויצמח מהגרעין אילן, ובהכרח שתחלק הארץ קצת, כדי שיהיה מקום לאילן להתגדל. כמו כן על ידי המחלוקת שחולקים, על ידי זה נותנים לך מקום להתגדל ולצמוח." (רבי נחמן מברסלב)
כשאנו חושבים על קונפליקט מיד עולים בדעתנו תחושות קשות. קונפליקט יוצר פירוד, עימות מילולי עם טעם מר של האשמות הדדיות, הטחת אמירות קשות ואף עלבונות. קונפליקט זה משהו שכולנו מעדיפים שלא יקרה. לכן חשוב ללמוד פתרון קונפליקטים win win .

אבל, באמת, מה זה קונפליקט? קונפליקט הוא עימות, לא ריב. אחד הפירושים המילוליים למילה עימות זה – מפגש. כשאנו מתעמתים עם הזולת, אנחנו בעצם פוגשים אותו. אנחנו גם פוגשים את עצמנו. אז מה כל כך מאיים במפגש פנים מול פנים עם עצמנו?

מהו עימות?

מה כן יש בעימות? יש הזדמנות נפלאה לגלות מה חשוב לנו באמת, מה חשוב לאנשים שקרובים אלינו, הזדמנות לשדרג את מערכות היחסים שלנו, כי קשר מבוסס על היכרות.
יש לנו גם הזדמנות לעשות סדר בסולם הערכים שלנו, לברר עם עצמנו מה חשוב לנו באמת ומה… חשוב פחות. כלומר, יש לנו כאן הזדמנות לשינוי.

פתרון קונפליקטים בגישה חיובית

אז, איך ניגשים לקונפליקט מכיוון חיובי? אנו מדגימים לילדים בסדנאות כיצד לפתור קונפליקט בגישה חיובית.
קודם כל מקשיבים – מקשיבים טוב טוב למה שאומרים לנו, וגם למה שנאמר בין המילים.
אנחנו מנסים באמת להבין, אנחנו מקשיבים הקשבה אמפטית ומשקפים לפרטנר שלנו מה הבנו ממה שהוא אמר.

אחר כך אנחנו מנסים לברר עם עצמנו מה באמת חשוב לנו, ומסדרים את הדברים בסדר עולה של חשיבות. אנחנו מתחילים למחוק את המיותר, כלומר: את מה שפחות חשוב, ונשארים עם אותם נקודות שעליהם קשה לנו לוותר.
השותף שלנו לקונפליקט עושה את אותו הדבר, ואחר כך משווים.
זה הזמן להתפשר.
אז מה צריך כדי לפתור קונפליקט? מנה גדושה של יצירתיות, כוונות טובות, כבוד הדדי, ו…אומץ.
אז בואו נחשוב חיובי, נחשוב קדימה ונשים בצד את הפגיעות ההדדיות.

"ועיקר השלום הוא לחבר שני הפכים ואל יבהילך רעיונך אם אתה רואה איש אחד שהוא ההפך הגמור מדעתך וידמה לך שאי אפשר בשום אופן להחזיק עמו בשלום… אדרבא, זה עיקר שלמות השלום להשתדל שיהיה שלום בין הפכים." (רבי נחמן מברסלב)

קונפליקט הוא לא ריב, קונפליקט מייצג צרכים מנוגדים. קונפליקט או עימות בעברית הוא הזדמנות לפגוש את הצרכים שלנו ושל הזולת
דילוג לתוכן