אבחונים​

אבחונים דידקטיים ואבחוני קשב וריכוז

הורים יקרים, לעיתים אנו עשויים למצוא את עצמנו בצומת דרכים
שבה עלינו לקבל החלטות הנוגעות לקידום ילדינו.

מדובר, למשל, כשפונים אלינו ממסגרת הלימודים של ילדינו בכדי שנסייע באיתור וטיפול בבעיות משמעת או קשיי למידה.
אבחונים דידקטיים ואבחון מוקסו ממוחשב הם הצעד הראשון בתהליך ההתמודדות עם קשיי למידה. הם יעזרו לכם ולילדים שלכם להבין עם איזה קושי הם מתמודדים, וגם יתנו להם כלים למימוש היכולות שלהם למרות ליקויי הלמידה או הפרעת הקשב.
מה זה אבחון דידקטי ואבחון מוקסו? למי הם מיועדים? וכיצד להשתמש באבחונים בכדי לקדם את ילדכם? אבחון דידקטי או אבחון פסיכו-דידקטי – כיצד לבחור את האבחון המתאים?
אבחונים דידקטיים נערכים על ידי מאבחנת דידקטית, ומטרתם לענות על שלוש שאלות מרכזיות:
איתור היכולות והקשיים של הילד שלכם בכל אחד מהתחומים המרכזיים של הלימודים (שפה, קריאה וחשבון).
הערכת ההישגים הלימודים שהושגו עד עכשיו, לעומת ההישגים המצופים מילדיכם בהתאם לגילו.
המלצות לקידום הילד או הילדה שלכם אם מתברר שאכן יש להם ליקויי למידה או הפרעת קשב.
כלומר, אבחונים דידקטיים יתנו לכם תשובות אם בתחומים כמו קריאה, הבנה והבעה בכתב, שפה וחשבון, יש לילדכם קשיים, וממה נובעים הקשיים. וכן, מיפוי המנגנונים הקוגניטיביים: תפיסה מרחבית, יכולת גרפו–מוטורית (פעולת הכתיבה) זיכרון וקשב, בכדי לאתר את מוקדי החוזק והקושי של הילד.

ההמלצות הנכללות באבחונים דידקטיים כוללות, בין היתר:

המלצה על אבחונים נוספים יותר ספציפיים, למשל: המלצה על בירור נוירולוגי בכדי לאשש או להפריך הפרעת קשב. מבדק מוקסו ממוחשב ימפה את פרופיל הפרעת הקשב הספציפי של ילדכם (לקריאה מורחבת על מבדק המוקסו הקליקו כאן).
הפניה לבירור וטיפול אצל מטפלים פרא-רפואיים, כגון: קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק.
הפניה לטיפול רגשי, פסיכולוגי, או הנחיית הורים.
המלצות להתאמות (הקלות), למשל: הארכת זמן בבחינות, הקראת שאלון הבחינה, מחשבון או דף נוסחאות מורחב בחשבון או "מילונית" באנגלית, התעלמות משגיאות כתיב, חלוקת הבחינה לתתי בחינה, ועוד.
המלצה על הוראה מתקנת בתחומי הקושי של ילדכם. המלצה זו עשויה לעזור לכם לקבל שעות שילוב מבית הספר.
מתי כדאי לערוך אבחון דידקטי ו/או אבחון מוקסו?
ככל שתערכו בירור ואבחון של קשיי הילדים מוקדם יותר, כך הפגיעה בהישגים הלימודיים של הילד או הילדה שלכם וגם בדימוי העצמי שלהם, תהיה נמוכה יותר.
הזמן המתאים ביותר לעריכת האבחון הוא לקראת הכניסה למסגרת הלימודים, בשלב זה מדובר באבחון מוכנות ללמידה. אולם, לעיתים הקשיים מתגלים בתחילת כיתה א' בראשית הקריאה, או, לחילופין, כשקיימת "קפיצת מדרגה" מבחינת הדרישות הלימודיות: היקף החומר או מורכבותו.
בכל אופן, כשאתם ההורים, או מוריהם של ילדיכם, מבחין בפער בביצוע המטלות הדידקטיות או בהישגים הלימודיים, יש לערוך אבחון דידקטי. במידה וקיימים סימפטומים העשויים להצביע על הפרעת קשב יש לערוך מבדק מוקסו.
כאמור, השלכותיהם של לקויות למידה-קשב חורגות הרבה מעבר לתחום הלימודי, הן עשויות להשפיע גם על התחום הרגשי- חברתי, ומכאן שעיכוב האבחון והטיפול עלול לגרום לנזק ארוך טווח שבו קשה יותר לטפל מאשר בקשיי הלמידה או הקשב.

אבחון דידקטי / פסיכו-דידקטי

אבחון דידקטי נערך ע"י מאבחנת דידקטית שהתמחותה הוא התחום הלימודי, בעלת ניסיון רב כמורה להוראה מתקנת, ומגיעה "מהשטח". אבחון דידקטי הוא האבחון המקיף ביותר לבירור קשיי למידה והמלצות לטיפול בהם.
האבחון הפסיכו-דידקטי מומלץ כאשר קיים חשש שהבעיות הלימודיות נגרמות כתוצאה ממשבר רגשי או כשיש ספק לגבי מסגרת הלימודים המתאימה לילד, ויש צורך לבחון את היכולות הקוגניטיביות (השכליות) שלו.

מבדק מוקסו MOXO ממוחשב להפרעת קשב
מבדק ה-MOXO (מוֹקסוֹ) הוא מבדק ממוחשב המשמש ככלי עזר אובייקטיבי בתהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז (ADHD), ולכן מהווה , בד"כ, נקודת התחלה לבירור הנוירולוגי, ודרישת סף של מרבית הנוירולוגים בתחום. MOXO מונח הלקוח מאומנויות הלחימה, ובעצם הוא שמו של טקס שמבצע לוחם יפני בעת הקדומה, לפני הקרב, בכדי להעריך את מהלך הקרב הצפוי. לשם כך הלוחם זקוק לריכוז מוגדל ולהתעלמות ממסיחים. פרוש השם ביפנית הוא "רגע של בהירות".
המטלה הנדרשת מהנבדק במבדק זה היא פשוטה, עליו לזהות במהירות את תמונת המטרה וללחוץ על מקש הרווח מיד כשהוא מזהה את המטלה. יתרונו הבולט של המוקסו על פני מבדקים אחרים הוא בדיוקו, משום שהוא מכיל הסחות דינמיות (שמיעתיות וחזותיות) המהוות הפרעה חיצונית למטלה, דבר המשפר את היכולת האבחונית של הפרעות הקשב בילדים ובמתבגרים, בכך שהוא מדמה המציאות היומיומית, ומאפשר לבחון את תפקוד הנבדק בסביבות שונות.
מבדק המוקסו ממפה את תחום הקשב דרך ארבעה פרמטרים: קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפר-אקטיביות. המבדק מסכם את הישגיו של הנבדק בכל אחד מארבעת המדדים, ומציג את תוצאות המבדק בפלט מחשב צבעוני וברור הכולל טבלת הישגים מפורטת המודדת את הישגיי הנבדק מול הנורמה, וכן גרפים המפרטים את ביצוע המטלה ע"י הנבדק בכל אחד משלבי המבדק: עם או בלי מסיחים מכל אחד מהסוגים.
מידע רב ניתן להפיק ממבדק המוקסו, כולל: השפעת כל אחד מהמסיחים, טווח הקשב, הסתגלות להסחה, עמידה בהישגים המצופים מול הנורמות, התפלגות מדדי הקשב ועוד.
משך המבדק: רבע שעה לנבדקים עד גיל 13, ו-18 דקות לנבדקים מעל גיל 18. לפני המבדק מוצג סרטון הוראות ותרגול.
סיכום המבדק ע"י המאבחנת הדידקטית שהעבירה את המבדק חשוב מאד ותורם ליישום ממצאיי המבדק, המלצה לבירור נוירולוגי, ו"מורה נבוכים" להורים ומורים.

לפגישת יעוץ ולהזמנת אבחון התקשרו: 053-3192452

דילוג לתוכן