חברות טובה ותחושת שייכות

בואו ניזכר בחוויות הילדות המשמעותיות ביותר שלנו

הן כולן סביב הפן החברתי

ילדות מאושרת היא ילדות עם אינטראקציות חברתיות

והצלחה חברתית משליכה כמעט על כל תחומי החיים.

החלום של כל ילד או ילדה הוא להיות מקובל בחברה,

להיות תמיד במרכז העניניים, להיות מוזמן למסיבות ימי הולדת,

להניח את הזר על ראשה של ילדת יום הולדת

להיבחר לתפקידים הראשיים בהצגת סוף השנה

לדעת שיש עם מי ללמוד למבחן או לשבת בהסעה בטיול השנתי

להיות מאלו שמקשיבים להם בשיחה,

מאלו שבוחרים את המשחק המועדף עליהם בהפסקה

ושהעדרם מבית הספר מורגש.

לא נעים להיות אלו ששוכחים להביא להם שיעורי בית כשהם חולים

כי פשוט לא שמו לב לחסרונם

אלו שכניסתם לחברה מהוססת או מסורבלת

שמרגישים בחברה כמו “פיל בחנות חרסינה”

שתמיד לא יודעים מה לומר לילד שיושב לידם בהסעה

או שעומדים מהצד ומתבוננים בעיניים כלות על הילדות המשחקות בחבל

ולא מעיזים לשאול אם אפשר להצטרף

לא נעים להיות מאלו שלא יודעים איך משתלבים בשיחה

מה מקובל ומה לא בחברה

ותמיד עוישם טעויות חברתיות שעולות ביוקר

בקיצור – מיומנוית חברתיות אינן נחלת הכלל

אמנם, חלק מהילדים ניחן בהן, אך ילדים וילדות רבים פשוט לא מצליחים

לזהות את הקוד החברתי המקובל ולהשתמש בו בצורה יעילה

הם נותרים מאחור וחוויות הילדות שלהם נצבעות בצבעים קודרים

אכן, חברות היא צורך קיומי כמעט.

דרכה לומד הילד לנהל משא ומתן, להתפשר,

להתבונן על החיים מנקודת מבט רחבה יותר, ולהכיר טוב יותר את עולמו הפנימי 

 

איך נוצרת חברות?

חברות נרקמת סביב תחושת שייכות

שייכות היא צורך בסיסי אצל כל אדם.

על פי אדלר מדובר בצורך קיומי, רגשי ונפשי. על פי תיאורייה זו הצורך בשייכות קודם לצרכים הפיזיים. האדם שואף להיות חלק משלושה מעגלים: המעגל המשפחתי, החברתי ומעגל העבודה.

עבור הילד שלושת המעגלים הם: המשפחה, החברים והלימודים.

הצורך בהשתייכות הוא המניע את האדם לעשייה. ואכן, אחת ההגדרות לכשירות חברתית היא התנהגות יעילה, התנהגות המכוונת לקבלת משוב חיובי מהחברה ע”י עשייה או המנעות מעשייה.

נוכל לסכם ולומר, שמטרת העל של כל התנהגות חברתית היא ההשתייכות. 

תחושת השייכות נרקמת סביב מכנה משותף, נושאי שיחה משותפים, תחביבים דומים ואפילו נטיות וקווי אופי מקבילים, גורמים לנו לחוש שייכים. בכדי ליצור קשרים חברתיים ולבסס את החברויות הקיימות, אנו צריכים למצוא נושאים משותפים.

 ככל שאנו יודעים יותר על החברים כך אנו מרגישים יותר קרובים.

הבירור ההדדי נעשה תוך רגישות, שמירה על הפרטיות וטקט.

 יש לנדב מידע “ניטרלי” ולהיפתח במידה הרצויה.

פתיחות יתר, “פליטות פה” שאינן ראויות או מסגירות “סודות” אישים או משפחתיים,

או חיטוט בעולמו הפרטי של הזולת, הן חוסר טקט שמרחיק במקום לקרב.

ישנם ילדים שניחנו בכישורים חברתיים מתאימים, יש להם כישרון מולד לדעת מה לעשות או לומר וממה כדאי להימנע, אותם אין צורך ללמד. אולם ישנם ילדים שזקוקים להדרכה.

דרך המשחק החברתי, בצורה חוויתית ומהנה, בקבוצות קטנות הומוגניות, תוכלי ללמד את ילדך את “סודות” החברה, כדי שתהיה לו ילדות מאושרת.

התקשרי אלינו, נשמח להיות שם בשבילך.

אורית וצוות מכון “אפיק חדש”

אודות המחבר

השארת תגובה