טיפים נוספים להצלחה בחברה

לדעת להיעזר בחברות היא מיומנות חשובה. בד”כ ילד היודע להיעזר מוכן גם לעזור ולהפך, ואלם, ישנם ילדים המעדיפים לתת וחוששים לקבל. מערכות יחסים צריכות להיות הדדיות ומתגמלות. חשוב להסביר לילדים כיצד להיעזר, בין היתר משום שגם הצד הנותן יוצא נשכר.

לפעמים ילד/ה כל כך רוצים להשתתף במשחק, אך אף אחד לא יודע! חשוב לדעת שאי אפשר לנחש מה אנחנו רוצים, אנחנו צריכים להגיד, ולעתים נופתע לגלות שכל מה שהיינו צריכים זה… לבקש.

הביטוי הרגשי מורכב מהכרת מגוון רגשות, המללה של הרגשות, הבחנה בשפת הגוף של הזולת והבעה מילולית ולא מילולית של רגשות. ביטוי רגשי חשוב לפתרון קונפליקטים ולהימנעות מקונפליקטים ע”י תחושה שמבינים אותי.

כל אחד רוצה שיקבלו אותו כמו שהוא על מעלותיו וחסרונותיו.

חברות נמדדת בשעת צרה ובנתינה.

ערנות סביבתית היא שימת לב לפרטים המרכיבים את ה”מפה” החברתית. ככל שנשיב לב לפרטים כך נוכל להתאים את עצמנו לחברה, ע”י כך שנחוש את “מצב הרוח” החברתי ואת “הנפשות הפועלות”.

יש לכולנו נטייה לפרש אירוע ממקום אישי, מש”א – מחשבות שליליות אוטומטיות, הן משא כבד מנשוא לילדים צעירים. ישנם ילדים הנוטים לפרש אירוע בצורה שלילית, מתוך חוסר אמון בכך שהם ראויים להיות אהובים ומעורכים, ולכן הם משוכנעים שהילדים האחרים לועגים להם או לא רוצים בחברתם. ניתן לעבוד עם ילדים עפ”י מודל אפר”ת. המודל מורכב מאירוע, אותו איננו יכולים לשנות, זהו נתון קבוע – משהו שקרה לנו או משהו שאמרו לנו, מהפירוש שלנו לאירוע – בדרך כלל אנו מפרשים דברים בצורה סובייקטיבית, מהרגש הנלווה ומהתגובה שלנו בהתאם לפירוש ולרגש שנלווה. הורים ומחנכים נוטים לנסות ולטפל דרך שינוי התגובה של הילד לאירוע (‘תתאפק’). יעיל ונכון יותר לשנות את הפרשנות לאירוע, וממילא הדבר ישפיע על הרגש הנלווה וימתן את התגובה.

המשך בשבוע הבא בעז”ה…

אודות המחבר

השארת תגובה