פיתוח כישורים חברתיים המפתח להצלחה בכל תחומי החיים

פיתוח כישורים חברתיים – הגדרה

כישורים חברתיים הם אוסף של התנהגויות מילוליות ולא מילוליות שבאמצעותן משפיעים בני אדם על התגובות של זולתם. כלומר: התנהגות בין אישית מכוונת מטרה, התנהגות יעילה, המכוונת להשיג תוצאות רצויות ולסלק או להימנע מתוצאות בלתי רצויות בהקשר החברתי.

באופן כללי, כל פעולה שאדם עושה או לא עושה, אומר או לא אומר משפיעה על המציאות סביבו. לחיות בתחושה של אינטראקציה עם הסביבה, ערנות סביבתית, לדעת לקרוא את המפה החברתית, להבחין במצב רוח החברתי, בנורמות המקובלות, זוהי יכולת תקשורתית המאפשרת למידת הקודים החברתיים המקובלים, ולכן מאפשרת השתלבות חברתי.

פיתוח כישורים חברתיים על פי תיאוריית המינד

תיאוריית המיינד מגדירה את התקשורת הבין אישית כמתבססת על היכולת לקלוט, להבין ולהסיק מסקנות אודות מצבים מנטליים, ומאפשרת פרשנות טובה יותר של סיטואציות חברתית. חשיבה חברתית היא חשיבה על מה שהאחר חושב עליי ועל איך עליי להתנהג כדי שהאחר יחשוב עליי כפי שהייתי רוצה שהוא יחשוב עליי. התיאוריה מבוססת על השדר המילולי או הלא מילולי, הסמוי והגלוי, הישיר והעקיף, הנוצר בין ה”פלט” ל”קלט” בתקשורת בין בני האדם. חשיבה חברתית מאפשרת לנו למשל, להתנהל באופן מותאם לסיטואציה (כמו, לשבת בשקט בכיתה ולהתאפק כשצריך), להבין את כוונות הזולת ולהביע את כוונותינו בהתאם, כלומר סנגור עצמי, לדעת לדייק לעצמי ברגש ולהבין את עצמי או להבחין בין משהו שקורה בכוונה או שנעשה בטעות, להביע ולפרש שפת גוף ושדרים לא מפורשים. עבור רוב האנשים תובנות אלו וסוג החשיבה הזאת נרכשת באופן לא מפורש ובטבעיות, באמצעות התנסות במצבים יומיומיים. אולם, לילדים עם קשיים בתחומים חברתיים ותקשורתיים יש קושי להבין את הזולת, לפרש מצבים חברתיים וללמוד איך כדאי ומתאים להתנהל מול אנשים.

האם ניתן לפתח כשירות חברתית?

כשירות חברתית היא מתנה משמים, אך האם היא גזירת גורל?
בדומה לכישרונות מולדים אחרים, ישנם ילדים שניחנו בכישרון להבחין בדפוסים החברתיים המקובלים ולהעתיק אותם, ואילו אחרים לומדים אצלנו במכון “אפיק חדש” דרך התנסות וחוויה.
בכל אופן, ניתן לפתח כישורים חברתיים בדיוק כפי שלומדים כל נושא וכל תחום, ואין זה, חלילה, גזירת גורל.

אודות המחבר

השארת תגובה