קונפליקטים ומה שביניהם

בס”ד

אחת הבעיות הנפוצות שבעטיין מגיעות אימהות להנחייה היא מריבות בין אחים. ואכן, סכסוכים ובריבות הן דבר שבשגרה בעולמם של ילדים (וגם של מבוגרים).

אז, כיצד בעצם פותרים סכסוכים?

למריבות בין ילדים מתלווים: אלימות, פגיעות רגשיות, וברוגז. אמנם, זיכרונם של הילדים קצר מאוד, רגע אחד הם רבים, ומיד חוזרים לשחק כאילו לא קרה דבר, אך מריבות שוברות מערכות יחסים,

וכל-כך קשה לזכות בחברות טובה… חבל.

 

קצת רקע…

היחסים החברתיים של הילד עם בני גילו קרויים “יחסים אופקיים”, או במילים אחרות:

קבוצת השווים. והם משמעותיים להתפתחות כישוריו התקשורתיים, ההבנה הרגשית-חברתית, ההבנה של חוקים חברתיים (נורמות) והתפתחות דימוי עצמי חיובי.

כל אלו יכולות שא באות לידי ביטוי ב”יחסים האנכיים” של הילד עם עולם המבוגרים.

ברם, יחסים חברתיים אינם בהכרח הרמוניים.

ישנם קשרים חברתיים חיוביים וישנם שליליים (מריבות, ברוגז). רוב הקשרים החברתיים מאופיינים במעבר ממשחק מהנה ביחד, שגולש לקונפליקט ומסתיים ב… חיוך.

כולנו מכירות את המריבות שהן חלק בלתי נפרד ממשחק החבל, עד שנראה למתבונן מהצד כחלק מהמשחק.

קונפליקטים, בשונה מתוקפנות הם סוג של תקשורת חברתית. ככל שילדים מתחככים יותר עם ילדים אחירם, נוצרים קונפליקטים שמקורם באי הסכמה.

קונפליקט הוא הזדמנות חשובה ללמידה.

אולם, ילדים צעירים זקוקים לרוב לעזרתו של מבוגר כדי להפיק מהקונפליקטים את הלמידה שהם מזמנים. המבוגר הנוכח בשמן קונפליקטים בין ילידם בגיל הרך צריך לעיתים קרובות לשמש להם כ”פה” ולבטא במילים ברורות את מה שהם עדיין לא מצליחים להגיד בבירור.

חשוב לעזור לילדים להבין מצבים חברתיים שונים ע”י כך שהמבוגר “מפרש” לילדים הרבים ביניהם את רגשותיו, רצונותיו וכוונותיו של השני.

ואולי חשוב מכל אלו, המבוגר הנוכח חייב לעזור לילדים הצעירים המעורבים בקונפליקט, או צופים בו, לווסת את העוררות הרגשית שלהם. מציאת פתרון לקונפליקט יכול להיות פשרה, תנאים המקובלים על שני הצדדים או וויתור, והוא יעיל יותר מהתערבות של גורם שלישי, בד”כ מבוגר, בסכסוך.

חלק מהילדים לא זקוקים לתיווך ביחסיהם החברתיים, אך ישנם ילדים שזקוקים להדרכה בנושא זה בכדי לפתור קונפליקטים בדרכים חיוביות. חשוב שהמבוגר יישאר נטרלי במריבות בין ילידם (ובמיוחד בין אחים), ויאפשר לילדים להגיע לפשרה בעצמם, ע”י פתרונות יצירתיים משלהם.

את הפתרונות שלהם קל להם יותר ליישם, ומכך הם יפיקו תועלת וילמדו לפתור בעיות.

אודות המחבר

השארת תגובה