הנחיית הורים

בדורות קודמים הגבולות היו ברורים, הסמכות ההורית לא הייתה ניתנת לערעור. מותר ואסור היו מושגים אבסולוטיים, ובכלל, ההיררכיה הברורה הורה-ילד העניקה לכולם מעין שלווה של וודאות.
ברם, כיום כל הורה מתקשה לפעמים להתמודד עם האתגרים שמציבים בפניו ילדיו.

את הסבתות שלנו אף אחד לא לימד מושגים בהורות. הן לא השתתפו בהנחיית אימהות. לכאורה, הן לא היו זקוקות לזאת.

מבלי להיכנס לוויכוח האם זה טוב או רע, אין חולקים על כך שמערכות היחסים בתוך הבית השתנו.
הורים מגיעים לקבוצות להנחיית הורים בכדי לקבל מענה לצרכים עכשוויים. בראש וראשונה, הורים רוצים להחזיר לעצמם את תחושת השליטה, הביטחון והמסוגלות ההורית.
אולם, בעיקר, הורים מעוניינים לבנות מחדש את הגשר לקשרי ילד-הורה.

השתתפות במפגשי הנחיית הורים מאפשרת להורה התבוננות ממקום "נקי", ממקום המאפשר להורה להבין את הקושי שלו עם התנהגות ילדיו, את מניעיו, שאיפותיו שלו, וכיצד הם משתלבים בשאיפות, רצונות וצרכיהם הרגשיים של ילדיו.
ללא ספק, לאם, המשמשת בד"כ כמטפל העיקרי של התינוק, יש תפקיד חשוב בעיצוב חייו ואישיותו. הורים, ובעיקר האם, משמשים מתווכים בין הילד לסביבה, והאינטראקציה (דרכי ההתקשרות) ביניהם משמעותית ליצירת האימון הבסיסי של הילד בעולם ובעצמו. לכן, הנחיית אימהות מכוונת לבניית מרחב תקשורת משותף בין האם לילדה כדי לאפשר את בניית היחסים ההדדיים ואת הרגש הנלווה אליהם.
הביטחון ששואב הילד מאמו מאפשר יציאה מחוץ לחיק המשפחה, למידה והתנסות, ופיתוח רגשות מורכבים כגון: הנאה, כעס ועוד.

אכן, כיום יש כבר לא מעט ראיות לכך שילד נולד עם טמפרמנט ייחודי ואישיות משלו, ההבדלים בין תינוקות בולטים כבר מהימים הראשונים לחייהם. עם זאת, התנהגות ההורים והחינוך תורמים גם הם לא מעט לעיצוב אישיותו הבוגרת של הילד.
במסגרת מפגשי הנחיית אימהות, בצד החומר התיאורטי הנלמד, ניתנת למשתתפות הזדמנות להביא את המקרים הפרטיים שלהן, מחיי היומיום ואת ההתמודדויות שלהן עם חינוך ילדיהן.
קבוצת הנחיית אימהות מתפקדת כמודל למערכות היחסים בתוך הבית, היא נבנית על יסודות של אמון, כבוד הדדי ואכפתיות. המשתתפות מתרגלות הקשבה אמפטית וחשות כיצד הן נבנות, במטרה לבנות את ביתן. הקבוצה מחויבת לשמירה על סודיות מוחלטת ופרטיותן של המשתתפות בה.

דילוג לתוכן