פיתוח כישורים חברתיים

מכון אפיק חדש עובד על פיתוח כישורים חברתיים
אצל ילדים ומכשיר מנחות לסדנאות לילדות

סדנאות לילדים

מכון אפיק חדש מייצר סדנאות לילדים המפתח את כישוריהם החברתיות ואת מיומנויות החברתיות.

הכשרת מנחות

מכון אפיק חדש מכשיר מנחות לפיתוח כישורים חברתיים ומיונויות חברתיות אצל ילדים.

חשוב לדעת על כישורים חברתיים

בתקופה שכולנו נמצאים בבית, פחות נחשפים לחיי חברה, פחות נפגשים עם המשפחה והחברים,  הבעיות החברתיות יכולות להופיע, או להתעצם למי שלא טיפל בהם לפני הסגר.

במצב הכללי פיתוח כישורים חברתיים מאפשר לתקשר עם הסביבה, החל מגיל הינקות וכן בגיל הבגרות, אנשים בוגרים שלא פיתחו את הכישורים החברתיים שלהם יכולים לסבול מחוסר תקשרות עם זולתם, הוריהם, אחיהם, שכניהם וגם בעבודה עם הבוס והצוות.

מהם כישורים חברתיים?

כישורים חברתיים הם אוסף של פעולות מילוליות ולא מילוליות שבאמצעותן משפיעים בני אדם על התגובות של זולתם בהקשר הבין-אישי.  כל פעולה שאדם עושה או לא עושה, אומר או לא אומר משפיעה על המציאות סביבו. לחיות בתחושה של אינטראקציה עם הסביבה, ערנות סביבתית, לדעת לקרוא את המפה החברתית, להבחין במצב רוח החברתי, בנורמות המקובלות, זוהי יכולת תקשורתית המאפשרת למידת הקודים החברתיים המקובלים, ומאפשרת השתלבות חברתית.  

כשירות חברתית היא יכולת מולדת להבחין בנורמות החברתיות המקובלות ולהעתיק אותן. עבור אותם ילדים שחשיפה לחברה ללא תיווך לא מספיקה עבורם בכדי לרכוש את המיומנויות החברתיות הנדרשות, אנו מלמדים את כל אחת מהמיומנויות החברתיות דרך המשחק החברתי באינטר-אקציה חברתית. המיומנויות הנלמדות הן המיומנויות הבסיסיות והמורכבות, המאפשרות ליזום ולשמור על מערכות יחסים חברתיות הדדיות ומתגמלות לאורך זמן.   

מי זקוק לכישורים חברתיים?

אנו חיים בעולם חברתי. עד 120 שנה נחיה בחברת אנשים. האנטר-אקציה החברתית משפיעה על כל תחומי החיים שלנו: הבית והמשפחה, הלימודים והחברה. ידוע, שילדים הסובלים מדחייה חברתית מפגינים חוסר מוטיבציה להתמודד עם אתגרים בתחומי החיים השונים, בעיקר בלימודים. שיפור מערכות היחסים בכיתה עשוי להשפיע על התקדמות הכיתה ועל ההישגים הכיתתיים. מכאן, שפיתוח כישורים חברתיים משפיע על כל תחומי החיים והופך לצורך קיומי כמעט.

ישנם ילדים שניחנו בכישרון מולד בתחום הכישורים החברתיים, כמו כל כישרון, גם כישרון זה אינו מנת חלקם של כל הילדים. עבור הילדים שלא ניחנו בכישרון זה, אנו מלמדים את המיומנויות החברתיות, אנו עוזרים לילדים לשים לב לדפוסים המקובלים ולהעתיק אותם, ולהימנע מטעויות חברתיות. פיתוח כישורים חברתיים נעשה בקבוצות, דרך המשחק החברתי. הילדים לומדים דרך התנסות וחוויה את המיומנויות החברתיות הנדרשות בכדי ליזום ולשמור על קשרים חברתיים. הסדנאות מורכבות מקבוצות קטנות של ילדים, בדרך כלל 5-8 ילדים בקבוצות בעלי הרכב דומה מבחינת הגיל ומאפייני הקושי. ניתן ללמד ילדים מיומנויות חברתיות החל מגיל הגן ועד גיל ההתבגרות. מנחת הסדנה משתמשת ב"ארגז כלים" טיפולי, מתחומי הטיפול השונים, ומתאימה את הפעילות למיומנות הנלמדת. בסוף המפגש הילדים מקבלים "כללי אצבע" פשוטים ונוחים לזכירה המתאימים למיומנות הנלמדת.  

פיתוח כישורים חברתיים ע"י חברות ושייכות - מכון אפיק חדש, אורית ביטון

הרב וולבה מלמד אותנו יסוד חשוב בהבנת נפש האדם:
"להיות בין חברים אשר שאיפה אחת להם, חוויה אחת משלהבת אותם, איש עוזר לרעהו בעבודה יומיומית, ולאחיו יאמר חזק, ברגעים של רפיון וחלישות הדעת – זוהי משאת נפש של כל אדם ובפרט כל צעיר". 

דילוג לתוכן