והיית אך שמח

והיית אך שמח

שמחה כעזרה לפיתוח כישורים חברתיים - מכון אפיק חדש, אורית ביטון

והיית אך שמח

את רישומו של "ירח האיתנים", תשרי והמועדים, אנו לוקחים אתנו לכל השנה. שיאו של חודש זה בא לידי ביטוי במצווה "ושמחת בחגך". מהי השמחה, איך אפשר להגיע אליה, וכיצד היא תורמת להצלחה חברתית?

אנשים שמחים נוטים להיות סלחנים, וותרנים, חושבים בצורה אופטימית וקלילה, אנרגטיים ונמרצים, מתקיימת תחושה של קרבה רגשית לכל מי שנמצא בסביבה ורצון לעזור לזולת, והם נוטים לבטא הערכה עצמית גבוהה ושליטה עצמית. כמו-כן, השמחה נחשבת כרגש התורם לבריאות האדם. אנשים שמחים לוקחים אחריות על טעויות, עושים שינויים ומצליחים, לעומתם אנשים חסרי שמחה רואים כל טעות ככישלון אישי.

איך אפשר להגיע לשמחה?

שמחה נוצרת כאשר הושגו מטרות (או התקדמות משמעותית לקראת השגת המטרה) וציפיות חיוביות. אם יש לך חלומות או שינויים שאת רוצה לעשות אותם בחיים שלך, הזמן המתאים ביותר להתחיל זה ממש עכשיו.

העבר כבר מאחורינו, והעתיד לוטה בערפל, יש לנו רק את הרגע הזה. ההווה הוא, בעצם, הזמן והמקום היחיד ממנו ניתן להשפיע על החיים ולנווט אותם למקום שאליו אנו שואפים.

כשאת לומדת לסלוח לעצמך על העבר, ולהאמין שרק טוב יקרה לך בעתיד, השקט הפנימי הולך וגדל.

ואז ניתן להגיע לשמחה אמתית!

כיצד משפיעה השמחה על הפן החברתי?

ביטוי שמחה מאותת שהאדם מרוצה ממה שקורה. לאדם כזה קל ונעים להתקרב. אדם שמח פחות מאיים על הסובבים אותו, הם משוכנעים שהוא ישמח בהצלחותיהם, תהיה לו נכונות גדולה יותר לעזור, הוא משדר אכפתיות, נחמדות, עדינות ורוגע. ברמה התקשורתית, השמחה עוזרת לאדם לפתח שיחה חיובית, כנה ואמתית, רצון להבין את בן שיחו ולהקשיב באמת. ברמה הקבוצתית, השמחה מביאה לשיתוף פעולה עם אחרים, העלאת מצב הרוח הקבוצתי, לכידות והרגשת שייכות לקבוצה, וכן ליכולת להגיע להבנה והכלה של השונה.

שנזכה להיות בשמחה תמיד

 

דילוג לתוכן