הוראה מתקנת

לפני שנים, כשהגעתי לראשונה לבית הספר כמורה להוראה מתקנת, נכנסה לחדרי תלמידה מתוקה בכיתה א' ושאלה בקול ביישני: "את המורה המתקנת?". עניתי לה: "את כל-כך מושלמת שאותך לא צריך לתקן." אכן, זוהי טעות רווחת גם בקרב הורים ומורים, החושבים לתומם שתפקיד ההוראה המתקנת "לתקן" את התלמיד.
אני, אישית, מעדיפה את המונח: הוראה מותאמת.

אז, מהי הוראה מתקנת (או הוראה מותאמת)?
ובכן, הוראה מתקנת היא תחום בחינוך העוסק בטיפול בבעיות למידה. בהוראה מתקנת מתאימים את שיטת הלימוד לדרך ההוראה המועדפת על התלמיד, לעומת ההוראה הפרונטלית (בכיתה), שבה, בלית ברירה, המורה מלמד בשיטה אחת את כל התלמידים.
התלמידים, כמו כל קבוצת אוכלוסייה, מתחלקים לשלוש קבוצות: ישנם תלמידים שמספיקה עבורה חשיפה לחומר הנלמד בכדי ללמוד ולדעת (בד"כ אלו התלמידות שממוקמות בהקבצה א' בחשבון, למשל), ישנם תלמידים ששיטת הלימוד של המורה בכיתה, עם תיווך ברמה זו או אחרת, מצוין עבורם (או שהם מסתדרים איך שהוא), וישנם תלמידים שזקוקים לתיווך מסוג אחר, על ידי שימוש בשיטות וטכניקות הוראה אישיות, המותאמות להם. הוראה מתקנת מועברת על ידי מורות מומחות ללקויות למידה, בעלי תואר בחינוך מיוחד עם התמחות בתחום ההוראה המתקנת.
איך נדע האם התלמיד זקוק להוראה מתקנת?
ובכן, הוראה מתקנת ניתנת לתלמיד, שאינו מצליח לתפקד בהתאם למצופה ממנו ואינו עומד בנורמת ההישגים הלימודיים בכיתתו, עקב קשייו הייחודיים. כשמתחילים הפערים מול הישגי הכיתה, חשוב להתחיל בהוראה מתקנת בכדי לצמצם את הפער ולמנוע קשיים עתידיים, הן מבחינה לימודית – החומר הנלמד בכיתה מובנה על חומר קודם, פערים בהבנת החומר הנלמד עלולים להפריע לתלמיד ללמוד את החומר הבא, והן מבחינה רגשית/חברתית – תלמיד מתקשה בלימודים הוא, ברוב המקרים, גם תלמיד עם דימוי עצמי נמוך ומקבל משוב שלילי מהחברה ולעיתים אף נדחה על ידה.
הוראה מתקנת משמשת אף לתיקון תפיסות שגויות של החומר הנלמד, הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לתלמיד.
לעיתים קרובות אני נשאלת, מהו הזמן המתאים להתחיל בהוראה מתקנת? ללא ספק, הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה להכריע את גורלו החינוכי של התלמיד ולהוביל לשיפור משמעותי בהישגים אקדמיים. אולם, אף פעם לא מאוחר מדי. הוראה מתקנת יעילה בכל גיל.
דילוג לתוכן